Apakah Kasta Pariah Dalam Tamadun Hindu?

Perkataan Pariah adalah sesuatu yang sangat sensitif dalam masyarakat India di Malaysia. Buktinya satu ketika dulu hampir saja terjadi rusuhan/perbalahan akibat polemik isu novel Interlok yang dikatakan menghina masyarakat India Malaysia akibat penggunaan perkataan 'pariah' di dalam novel tersebut. Entri ini bukan bertujuan untuk menyentuh sensitiviti mana-mana pihak, tetapi sekadar untuk mengenali apa itu 'pariah' dan mengapa ianya sangat sensitif kepada masyarakat India di Malaysia.


Paria atau Paraiyar ialah satu kumpulan sosial (kasta) di India kuno, yang tarafnya dianggap sama dengan binatang dan tidak diakui keadaan/kewujudannya. Paria mengalami diskriminasi dan penderitaan yang sangat teruk pada masa itu.

Pariah adalah suku kaum India kasta terbawah yang diamalkan di Selatan India , manakala di bahagian Utara dipanggil Shudra dan Harijan.

Kasta ini boleh ditemui terutamanya di negeri-negeri Tamil Nadu dan Kerala di India. Di Tamil Nadu sendiri, kasta ini terbahagi kepada 3 nama kasta berbeza iaitu Paraiyan, Samban dan Adi Dravida yang secara umumnya dikenali sebagai Paraiyar.

Data pada 2001 mencatatkan sekitar 5.4 juta kaum kasta Pariah yang menghuni Tamil Nadu.


Sistem kasta telah menentukan bahawa masyarakat beragama Hindu boleh dibahagikan kepada beberapa kumpulan dan peringkat. Pada umumnya, kelas tertinggi ialah para Brahmin atau Brahmana, manakala kelas terendah ialah kaum pariah atau dikenali sebagai "mereka yang tidak boleh disentuh" atau dalam bahasa Inggeris "untouchables".

Kasta pariah dihina dengan pelbagai cara. Mereka tidak boleh bersosial bersama kasta tinggi dan tidak boleh disentuh oleh kasta atasan.

Konsep pariah diajar dalam kitab perundangan (agama) Hindu Manu Smiruthi. Antara lain ia mencadangkan mereka dari kasta rendah dikasi sekiranya berani berpasangan dengan wanita Hindu kasta tinggi.

Mereka juga tidak layak memegang pelbagai jawatan dalam sektor kerajaan. Sekiranya mereka dari kasta ini bekerja sebagai pengutip sampah/kuli, maka generasi seterusnya akan terus mewarisi pekerjaan ini tanpa ada peluang untuk mengubah nasib mereka.


Kebanyakan orang India kasta rendah ini terutamanya dari negeri Tamil Nadu dibawa oleh British ke Malaysia (tanah Melayu ketika itu) untuk bekerja sebagai kuli diladang-ladang getah, jalan keretapi, membuat jalanraya , tukang sapu dan lain-lain.

British mengamalkan kasta dalam membawa orang India masuk ke Malaya. Kasta tinggi dijadikan Pengurus, doktor, peguam dan sebagaiya. begitu juga padri atau mubaligh kristian, tentera dan polis juga adalah dari kasta tinggi.


Pada masa ini hak asasi manusia mereka sudah diakui banyak negara termasuk India, maka daripada itu perbezaan warna kasta sudah beransur-ansur hilang.

Di Malaysia sendiri, bukan semua orang India yang dibawa masuk ketika itu berkasta rendah dan realiti pada hari ini, perbezaan antara kasta TIDAK langsung wujud.



Kini kebanyakan orang India di Malaysia hidup dalam keadaan senang. Mereka kini telah menjadikan generasi zaman mereka adalah yang terbaik dari generasi-generasi yang lepas kerana berjaya merubah taraf hidup.

Di Malaysia, Pariah hanyalah sejarah, namun masih meninggalkan kesan jika ada pihak yang masih cuba memprovokasikannya.







PERINGATAN

Kami tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Komenlah dengan berhemah kerana ia menampakkan keperibadian anda.

0 comments